Vanliga frågor/FAQ

Bilder/bildkvalité

Vilka filformat kan jag ladda upp?
I dagsläget är det jpeg-filer (jpg.) som gäller.

Hur stor upplösning behöver min bild ha? Hur stor filstorlek krävs för att min bild ska bli bra?
Det är olika beroende på hur stor tavla/utskrift som du vill göra. När du laddar upp din bild så kan du se på vår barometer till höger på bildredigeringssidan om din bild är tillräckligt bra för den storlek som du har valt.

Hur gör jag om jag är osäker på att min bild är tillräckligt bra?
Alt 1 är att du mailar bilden till oss på order@supersize.se och skriv vilken storlek, ram och ev effekt du vill ha på bilden så kan vi hjälpa dig. Alt 2 är att du gör beställningen och lämnar ett meddelande i meddelandefältet som du hittar i anslutning till att du fyller i dina personuppgifter innan du ska betala. Vi hör då av oss till dig inom kort.

Hur stor är den största bilden som jag kan ladda upp?
Då det är mycket bilder som laddas upp i vår butik dagligen så är den största bilden som du kan ladda upp 12 MB.

Om jag har en bild som är större än 12 MB, hur gör jag då?
Beroende på vilket fotoprogram som du använder så kan du välja att spara om bilden i en lägre kvalité. Detta kan göras i dom allra flesta fotoredigeringsprogram.

Beskärning av Bilder? 

När du laddat upp din bild ser du två markeringslinjer. All information som finns innanför den inre av dessa två linjer hamnar på framsidan av din tavla. Informationen mellan linjerna är djupet på tavlans ram. Den information som syns i detta fält hamnar på kanten av tavlan. Har du viktig information  som ligger ut mot kanten av din bild, som du vill skall synas framifrån väljer du under menyn "ramstil" färgad kant. Dra i de färgade reglagen och välj den färg du önskar på kanten av din tavla. Genom att dra alla tre färgreglage längst till höger får du en vit kant på din tavla. Nu kommer endast en markeringslinje synas och all information innanför denna linje hamnar på framsidan av tavlan.

OBS! Använd alltid 3D granskningsverktyget för att vrida och vända på tavlan och se hur tavlan kommer att se ut när den trycks. Vi på Supersize beskär inga bilder. Utan det är du som kund som skapar det tryckfärdiga originalet som vi sedan trycker ifrån.

Beställning

Vad är en canvastavla?
Det är ett motiv som är tryckt på en målarduk, uppspänd på en kilram med bilden täckandes hela ramen runt om. Mer info hittar du här.

Var börjar jag beställa?
Du startar beställningen genom att klicka på knappen "Skapa din tavla" på förstasidan eller ikonen "Ladda upp motiv" upp till höger.

Kan jag beställa fler tavlor samtidigt?
Ja. Dom bilder som du laddar upp läggs automatiskt till i din varukorg. Du kan när du vill ta bort dessa antingen i kassan eller i bildbaren längst ner på sidan.

Hur tar jag bort min bild?
Du kan när du vill ta bort din bild antingen i kassan eller i bildbaren längst ner på sidan för bildredigering.

När är min beställning klar och ordern gjord?
När du har valt betalningssätt i kassan och fått upp sidan "Tack för din order" är din order klar och ivägskickad.

Är min beställning bindande?
När du gjort din beställning och betalat antingen via kort eller faktura så kommer vi att producera din order. Du kan alltid nå oss via mail eller telefon om du skulle vilja makulera din order. För att göra detta är det bra om detta sker samma dag, innan vi har börjat producera din produkt. När vi producerat din produkt så är ordern bindande, då vi inte kan sälja din unika produkt till någon annan.

Betalning

Hur och var betalar jag?
När du är klar med din beställning så går du vidare till kassan. När du fyllt i dina person- och leveransuppgifter mm så får du välja betalningssätt. Här kan du välja att antingen betala med kort (Visa, Mastercard och American Express) eller via faktura. Kostnaden för att betala med faktura är 20:- och kortbetalningen är avgiftsfri.

Vilka betalkort tar ni?
I dagsläget tar vi Visa, Mastercard och American Express.

Vilket bolag använder ni för kortbetalningar?
Vi använder oss av välkända Dibs kortbetalningar för att allt ska vara så säkert  tryggt som möjligt för dig som kund. För mer info besök www.dibs.se.

Kan jag betala med faktura och hur fungerar det?
Javisst kan du det. Du väljer helt enkelt att betala med faktura när du ska välja betalningssätt. Väl där fyller du i ditt personnummer (ingen vanlig kreditkoll görs, utan en enklare som verifierar att ditt personnummer stämmer överens med namnet du angivit högre upp. Läs mer på www.klarna.se). Sen går du vidare och din beställning är klar när du ser "Tack för din beställning".

Får jag något kvitto?
Ja när du gjort klart din beställning så kan du välja att skriva ut kvitto. Du får även med ett kvitto/följesedel med produkten som vi skickar hem till dig.

Leverans och frakt

När får jag min leverans?
Vi producerar och skickar dina tavlor inom 1-2 arbetsdagar. Normalt sett tar det 1 arbetsdag för paket att komma fram med Posten. Mao bör du ha ditt paket inom 4 arbetsdagar efter din beställning. Leverans sker i dagsläget enbart inom Sverige. Du kan även hämta dina tavlor/utskrifter hos oss i Uppsala (Stålgatan 8-10).

Hur gör jag om jag inte fått mitt paket inom 4 arbetsdagar?
Ta kontakt med oss genom order@supersize.se och skriv ditt ordernummer i ämnesraden så hjälper vi dig så fort vi kan.

Kan jag spåra mitt paket?
Ja när vi skickat ditt paket så får du ett mail av posten med ditt kollinummer. På www.posten.se kan du sedan spåra ditt paket med hjälp av ditt kollinummer. 

Får jag ett sms när mitt paket kommit till mitt postombud?
Ja, om du har angivit ett mobilnummer när du registrerade dig som användare.

Vad händer om jag missar eller glömmer att hämta ut mitt paket och det skickas tillbaka?
Hör då av dig till oss så skickar vi det igen. Hör vi ingenting tar vi dock betalt ändå för att täcka våra kostnader.

Ångerrätt/Retur/Reklamationsrätt

Kan jag ångra mitt köp?
Du kan ångra ditt köp så länge vi inte har börjat tillverka din produkt. Men eftersom produkterna vi tillverkar är specialgjorda för just dig med ditt eget motiv, så kan vi inte sälja dessa vidare när vi väl producerat produkten. I enlighet med lagen om konsumentskydd vid distanshandel kan du då inte ångra ditt köp. I vilket fall uppskattar vi om du så fort som möjligt hör av dig till oss så att vi kan göra vad vi kan för att göra dig nöjd.

Hur gör jag om jag är missnöjd med tavlans eller bildens bildkvalité?
Om du av någon anledning skulle vara missnöjd med din tavla eller din utskrift så ber vi dig att ta kontakt med oss så fort du kan med dina synpunkter, så ska vi göra vad vi kan för att hjälpa dig. Det är viktigt att vi så fort som möjligt tar en dialog för att på bästa sätt komma överens om hur vi ska lösa problemet.

Priser

Är priserna inklusive moms?
Ja. Alla priser som visas är inklusive 25% moms. 

Hur ser jag priset på just den produkten som jag valt?
Priset på produkterna är beroende på storlek, ram, vald effekt, frakt mm. Du hittar alltid det aktuella priset på produkten du valt till höger på beskärningssidan. När du byter t ex storlek eller ram så ändras priset direkt. Det totala priset inklusive frakt hittar du alltid i "Kassan" som du hittar genom knappen uppe till höger på sidan.

Hur mycket kostar frakten?
Eftersom olika produkter och paket väger olika mycket så skiftar priset på frakt för flera produkter. Fraktpriserna ligger på mellan 50:- och 250:-. Du ser fraktpriset på dina produkter i kassan. Du kan även hämta dina tavlor/utskrifter hos oss i Uppsala (Stålgatan 8-10). Öppettider: Måndag-Fredag 7-17